måndag 11 april 2016

Tunika av farmors tröja

När svärmor flyttade så hade vi en hel del jobb med att sortera och rensa. Särskilt kläder... vilka mängder alltså!
Puh!
Jag lade beslag på lite olika plagg eftersom jag hade en liten tanke på att sy om några av dem.
Bland annat hittade jag en senapsgul sweatshirt-tröja, modell 80-tal, som jag glatt klippte i sönder.
Jag använde fram och baksida från tröjan, och kompletterade med ärmar i ett annat gult mjukistyg som jag har hittat på loppis.
 

Singoallamodellen är himla bra, så jag kör hårt på den :-).
Det blir aldrig något gnäll när tunikan ska dras över huvudet (ganska viktigt egenskap just nu), den är lättsydd och kan användas länge!


Notera den fina matchningen med senapsgula monsterstrumpor ;-).

Såhär såg tröjan ut innan slakt:


Tycker nog den är snäppet snyggare nu!

Och av ärmarna sydde jag ett par byxor faktiskt.
Har dock inte tagit någon bild på dem, och nu ligger de i tvätten tror jag.

Det är himla praktiskt när barnen är så pass små så att ärmar räcker till byxben, men det börjar bli lite svårt att få längden att räcka på pinglan nu.
Någon har fått långa ben helt plötsligt!
Men långa muddar kan bli en bra lösning, ett tag till.

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Vilken fin klänning och söt modell!

Unknown sa...

Jättefin! Och så bra att kunna ta tillvara på gamla kläder! Ska hitta ett bra mönster på singoalla och sy upp lite till dottern nu innan sommarn!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...