onsdag 16 mars 2016

När fläckiga kläder blir byxor till lillebror

Hej igen!
Ja, då har pinglan gått igenom tre dunderförkylningar på en månad, och den gravida mamman två.
Nu hoppas vi på vårväder, mer utevistelse och att vi får vara friska!
Jag är ju som sagt trött och grinig nog ändå ;-)

Tänkte i alla fall visa er något idag.
Nämligen några byxor som jag har sytt till bebisen.

Det är ju en del av pinglans kläder som får fläckar som inte går bort. Och inte alla kan räddas med någon sorts textiltryck eller applikation.

En klänning var en riktig favorit (särskilt för mamman ska jag erkänna), men den var i princip helt missfärgad på framsidan.
Då kom jag på att baksidan ju faktiskt räcker till ett helt byxben till ett par bebisbyxor!
Och baksidan är ju oftast helt fläckfri!

Så jag klippte till det där byxbenet, och matchade med en bit grönt trikåtyg.
Muddarna återbrukade jag faktiskt också från ett par hemmasydda byxor som pinglan hade när hon var bebis (som jag fick skrota pga fläckar!).


Ett par snajdiga byxor av en klänning som hade gjort sitt:


Känns som ett fint sätt att ärva ett plagg på!

Byxorna blev nog ungefär i storlek 62/68. Här syr vi inte byxor i en bestämd storlek utan anpassar storlek efter mängden tyg :-D.

Sydde ett par till av pinglans gamla tröja:


Hjärttyget har varit en av hennes t-shirts. Den var också bortom räddning, så jag använde baksidan även där.
Det gula tyget är från ett av mina linnen, och muddväven är från second hand (eller min mors gamla gömma).

Sista paret sydde jag av en liten stuvbit hjärttyg (som ni kan se i denna återbruksklänning som jag tidigare har sytt till pinglan), och ett viskostyg från loppis:


De två sista blev nog i 50/56. Det var bra, då alla andra byxor lätt råkar bli i 62/68.

Vi har förresten också firat en 3-åring här hemma!
Med kalasande i dagarna fyra, och med pannkakstårta som final :-). Det gillades!



Tack för att ni fortfarande kommenterar. Det är otroligt fint att se ert stöd och era ord! ♥
Vi hörs!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken smart idé att ta vara på slitna/fläckiga kläder, och dessutom blev det ju supersnyggt.
/Maria

Maria sa...

Vilken bra idé! Jättefina blev de, härliga färger! Hoppas att ni slipper förkylningar nu framöver.

lopplisa sa...

Ja, det var då några snajdiga brallor och så bra idé till återbruk!!! Diggar också tyget med radioapparater på :) Treårskalas?? Redan? Jösses! :)

Yarn-Madness sa...

Snuskigt smart, om jag får säga det själv. Jag får allt lära mig att att sy nu när en liten är på gång! ^.^

hennihenni sa...

Ja det stämmer ju faktiskt att bakstyckena alltid är i mycket bättre skick än framstyckena! Bra att ta tillvara dem :)

Catty sa...

Vilken smart lösning ! Min förhoppning är att kunna sy/sy om kläder till familjen i framtiden. Behöver mer träning dock. Inhandlade ett kalsongmönster (till vuxen) på Symässan, ska bli spännande att testa ! :D Får se om gubben tycker det är lika kul haha !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...