tisdag 29 april 2014

Hemmagjord välling

För ett halvår sedan bloggade jag om hemmalagad bebisgröt, och nu är det hög tid att lägg ut mitt vällingrecept också! Bättre sent är aldrig.
 
Jag bestämde mig ganska tidigt för att jag ville laga all mat från grunden till pinglan. Och en dag kände jag att det kunde vara ganska bra att bjuda på lite välling innan läggdags.
Men hon ville mest bara busa med nappflaskan, så det fick bli välling i glas istället.
Det funkar ju lika bra :-).
 

Nu är det bara ungefärliga mått, eftersom jag själv alltid höftar vid tillagningen.
Dessutom gör jag vällingen ganska tjock, just för att hon dricker den ur glas (men oftast äter den från sked).

Recept på välling (minst 2 portioner)

2 msk bovetemjöl
2 msk majsmjöl
2 msk kokosmjöl
en nypa vaniljpulver (inte vaniljsocker!)
en skvätt mjölk
en klick smör och/eller kokosolja
vatten

Häll mjölet i en kastrull, och tillsatt lite vatten. Tillsätt även vaniljpulver.
Koka upp under omrörning och tillsätt lite vatten i taget + mjölk.
Ta så mycket vätska så du tycker det blir en lagom konsistens. Tänk på att vällingen tjocknar lite när den svalnar.
Släng i en klick smör eller kokosolja på slutet.
Häll upp vällingen i en ren behållare (gör det direkt, annars blir det "skinn" på den).
Den håller upp till 3 dagar i kylskåp.
Sedan är det bara att hälla upp lagom mängd och värma när det är dags att servera sin knodd.
Ganska lätt, eller hur?

Jag säger det igen -våga vägra industrimat!

1 kommentar:

Kite Designer sa...

Jag kanske kan tipsa om hirs! Vi kokar ett mått, blandar med mammamjölk (så att hon känner igen smaken) och mosad banan eller päron. Det är en jättebra järnkälla, mineralrik och min dotter tycker om det (vi kör ingen gröt eller vällling alls).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...