lördag 4 augusti 2012

Trädgårdsrapport

Jag tänkte att jag kunde visa lite från trädgården nu när det inte händer så mycket annat här...

Jag skördade några björnbär idag:


Det är en trogen buske det där. Den har fått en del stryk i år, för min man har bytt panelen på den vägg där björnbärsbusken står. Men den växer snällt ändå, och verkar ha en hel del bär att bjuda på under några månader framöver.

En sak som jag har längtat efter hela sommaren är sockerärtorna!
Så här går jag och tullar och tuggar varje dag:


Just den sorten som jag har odlat i år tål nästan att sitta kvar lite, för när de små ärtorna inuti skidan börjar bukta ut är de mycket sötare.
Jag har även hittat nån skida som jag har missat (svårt att se dem ibland!) och den var inte alls trådig trots att den hade hunnit bli väldigt stor.
Problemet är bara att låta dem vara så länge...de försvinner ganska snabbt kan jag säga!

Mina squashplantor har växt till sig bra:



De ger mig lite skörd också. Och mer lär det bli.
Jag har fyra sorter, men bara två producerar frukter än så länge.
Såhär såg den första skörden ut:



Jag vet att en del inte riktigt vet vad de ska använda squash till.
Det är världens bästa utfyllare i all möjlig sorts mat!
Det blir ju både billigare och nyttigare att dryga ut kött med någon grönsak, och squash är perfekt!
Jag har alltid det i min köttfärssås.
Det smakar inte så mycket heller, så varken barn eller grönsaksvägrande män lär märka något ;-)
Oooops! Nu avslöjade jag mig!

För att fortsätta på temat "män som inte älskar grönsaker" kommer vi nu till nästa odlingobjekt:
Chili!
Jag äter inte chili, det är alldeles för starkt för mig.
Jag är riktigt mesig när det gäller stark mat.
Min man däremot är tvärtom :-)
Så denna odlar jag bara för hans skull:


Ser ni att där är flera fina chilifrukter på gång?
Faktiskt riktigt roligt att odla, men som sagt. Äta dem får någon annan göra ;-)
Jag har minst fem chiliplantor, så det lär bli en hel del chili... men det borde gå bra att lägga in dem tänker jag. Tommie gillar ju inlagda jalapeno och sånt. Tur ändå att jag skänkte bort några av plantorna!

Här är något inom samma familj, nämligen paprika.
Detta är de enda plantorna som jag har köpt färdiga.
Det var utförsäljning och för typ 10 kr/st kan man ju inte motstå.
Hade ändå tänkt satsa på paprika nästa år.


Och där är grejor på gång också :-)

Tomater lär jag också få skörda en del om ett tag:


Sen svämmar min mangold över!


Får ta ett ryck och förvälla och frysa in...

Sen är det dags att skörda rödbetorna:


Hjälp vilket kaos!
Och bondbönorna växer på riktigt bra:


Jag kan rapportera om att bondbönorna trivs i princip överallt.
Jag har testat att odla dem här och där mitt bland blommorna, både i skugga och full sol.
Och där är bönor på gång på allihop!

Fina smultronplantor fick jag av min svägerska.
Det var tydligen någon ny sort, minns ej namnet nu.
Men de är riktigt buskiga och fina, och smultronen blir stora!
Det är bra att byta bort överflöd av tomatplantor, för man får annat kul.


Annars har jag lite andra bär här också.
För två veckor sedan fick jag lite bråttom att skörda mina svarta vinbär.
Där var inte så mycket kvar. Men jag plockade lite av de röda vinbären som hängde kvar, tog några hallon och en rabarberstjälk, så fick jag en halv flaska trädgårdssaft :-)

Sådär, nu vet ni lite om vad som pågår hos mig.
Däremot är blomsterrabatten ingen vacker syn.
Där är mycket kvar att jobba med innan jag är nöjd.
Och det är ett glapp nu, det saknas vissa blommor.
Den var riktigt fin i början av sommaren, men du e det inte bra.
Får fundera vidare på det....



7 kommentarer:

Susannesblogg sa...

Vad fina grönsaker du har. Har du inga problem med mördarsniglar?

Tyg och otyg sa...

Härligt! Jag kan tala om ett ställe där bondbönor inte verkar trivas nåt vidare, och det är min balkong det... :P Hälften av plantorna vissnade så fort de sattes ut, några lever fortfarande och blommar så smått, men det syns inte tillstymmelse till bönor. Nåväl, jag verkar åtminstone ha en ganska bra tomatskörd att se fram emot och flera paprikor är också på gång. :)
Jag har ett bra recept på squashsoppa där det även ingår lite chili, men det kan vi ta via facebook kanske, säg till om du är intresserad!

Saras pyssel sa...

Åh, så mycket härligt som kommer upp i din trädgård! Jag bara myser av bilderna! Så där vill jag också ha det i framtiden! :-)

sofia sa...

Wow vilken prakt! Jag går också & nallar av sockerärtorna hela tiden, varje dag efter jobbet käkar jag ett par : ) Ser avundsvärt snigelfritt ut hos dig!

Klockarbarn sa...

Mina sockerärtor blir också sötare om de får sitta kvar lite längre. Inte det minsta trådiga om de blir stora, bara godare. Jag har stöttat upp mina lite dåligt så nu faller hela "busken" som tur är har jag skördat det mesta.

Tatiana sa...

Vilka fina grönsaker!!!

Helga sa...

Åh vad avis jag blir! Jättefint alltihop :) Jag älskar squash, har det i nästan all mat faktiskt :) Det är så bra att bara hacka i några cm!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...