söndag 18 september 2011

Återbruks-lapptäcket Britta

Återbrukslapptäcke är ett långt ord...men det är vad detta är!
Allt material är återbrukat/loppisköpt. Inklusive sytråden!



Lapptäcket är 100x73 cm, och är fodrat.
Jag tog nämligen ett gammalt täcke och slaktade det. Sen använde jag en tredjedel av själva fodret, och återanvände baksidan. Därför är detta täcke precis lagom tjockt.
Säkert helt perfekt att ha som lek-filt på golvet :-)

Jag måste bara säga att det ena tyget är en klänning som min mormor har haft. Jag klippte sönder den och sålde de största delarna. Spillet sparade jag, och det räckte till hela 9 rutor! Tänk vad mycket man kan få ut av en gammal klänning :-)
Och det superfina rödblommiga tyget var en liten pyttebit som jag hittade på loppis, som inte var bredare än 10 cm. Och den lilla, lilla tygbiten gav mig 11 rutor!
Häftigt tycker jag. Vad tycker du?


Täcket fick namnet Britta, och från och med nu kommer alla min lapptäcken att få ett alldeles eget flicknamn.
Britta är inte sydd till någon speciell, hon har kommit till för att de små tygerna bara ville vara tillsammans.
Därför kommer täcket att vara till salu om någon är intresserad.
Kika i shopen så dyker det snart upp!

Och om någon undrar så tvättar jag alla textilier väldigt noga innan jag återbrukar dem.
Återbruk är kul! (och fräscht, hihi).

Det var himlans skoj att sy lapptäcke! Men nästa gång ska jag klippa större rutor och ha mer sömsmån. Om det inte dyker upp en väldigt liten tygbit som måste få ett nytt liv förståss...

18 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Jätte, jättefint! Ett av de finaste lapptäcken jag sett!
När du skriver att tråden är återbrukad, då menar du att den är köpt på loppis va? Fick en bild i huvudet av hur du suttit och sprättat tråd försiktigt, försiktigt från gamla saker, spolat upp den och sytt med den, men det vore nog att ta återbruket ett steg för långt! ;)

Petra / Popetotrora sa...

Lovely!!

m sa...

Håller helt med Tyg och otyg! Fantastiskt vackert! Underbara tyger tillsammans! Vilket jobb! Kul idé att namnge lapptäcket.

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Superduperfint! Gillar verkligen hur du kombinerat tygerna. Det liksom lyser om täcket :)

Kristine sa...

Heihei:-)
åååååå dette var bare vakkert! Kommer det virkelig for salg? (jeg vil gjerne kjøpe det)
ja det teppet er perfekt til leke/slumre teppe! Og det var bare fantastisk, jeg ble "in love"

Og så lurte jeg på hvor du har fått fatt i de søte heklenålene på bildet til høyre helt oppe på bloggen din!

Ha en strålende kveld og ny uke!

Klemmer fra Kristine

kristinessin.blogspot.com
kristine.sande@enivest.net

Erica Bessant sa...

Åh helt fantastiskt fint! Färgerna är såå fina. kan inte annat än hålla med alla föregående talare! =o)

Made by Ina sa...

Gillar det mycket ;) och sen att det heter som min mormor gör den extra plus i kanten ;)

kram Marina

R´s sa...

Så otroligt fint täcke, och att det är återbruk gör ju det hela ännu, ännu finare : )

Annefia sa...

Jättefint! Det är ju roligt med när det finns en historia bakom tygerna i ett lapptäcke.

Lilli sa...

Jättefint! Färgerna på täcket är precis i min smak :)

4U2 sa...

Helt otroligt vackert!

Hedvig sa...

Ytterst imponerande! Skulle nog aldrig orka sy ett lapptäcke...

Anki sa...

Vilket vackert täcke, och vad härligt när tygbitarna har en historia!

Anelma handarbetar sa...

Så fint! Läckra färger.

Kram

Evas Pyssel sa...

Vilket härligt täcke ! Man blir riktigt glad av den röda färgen. Roligt när det finns en historia i tygbitarna. Kram Eva

Nettan sa...

Britta är underbart vacker ♥♥♥

Britta sa...

Jag tycker sååå vääldigt mycket om ditt täcke och tycker extra mycket om det eftersom jag heter Britta själv. JÄTTEFINT!

Susannesblogg sa...

Du har ett bra miljötänk! Jag återanvänder också dvs material. Ett jättefint täcke.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...