söndag 30 maj 2010

Sjal av virkade blommor, till mor!

Hela förmiddagen satt jag och fäste trådar, så att kära lilla mor skulle få sin sjal idag!
Så många trådar har jag nog inte fäst innan...

Men till sist blev det klart, och jag är nöjd! Som tur är, så är mor det också!
Hon kände sig nog väldigt fin i sin nya sjal!

Grattis på mors dag, lilla mor! Tur hon ställde upp på att bli fotad, fast hon sa: "Åh, hjälp, ska jag vara med på bloggen?". Hihi, jepp!

Det blev totalt 18 blommor, i två olika nyanser rött, och orange. De är virkade i mohairgarn med nål 7, för jag ville att de skulle bli "luftiga". Likaså ville jag ha luft mellan blommorna när jag monterade dem, så det blev lite jobb med att virka luftmaskor (därav alla trådar).

Jag hittade mönstret på blommorna i en bok, men ändrade en hel del, så man ser inte att det är samma blomma. Får man lägga ut mönstret då? Knivigt det där...

Ett litet tillägg:
Är det någon av er därute som har en liten parvel hemma? Jag ska virka tossor till en liten, och tycker de ser små ut...hur bred är foten på en 6 månaders bebis? Och stämmer det med ca 11 cm på längden? Väldigt tacksam för lite hjälp!

18 kommentarer:

Linn sa...

Nejmen, oh, så söt! <3

SUADDA sa...

Jättefin! Och vilket jobb med alla blommor...Vad duktig du är! Var det inte trassligt att få till det så symetriskt?....DET skulle jag nog inta ha tålamod med!;)

Trevlig kväll!

PS. Det var i Helsingborg vi bodde ett par år när jag var liten. Har släkt på pappas sida där.

ÄNGLASTINA sa...

Vilken underbar sjal.Värmande färger.

Unknown sa...

Jättefin sjal, och vackra varma färger. Jag tycker att du kan skriva att du blivit inspirerad av mönstret, men att det är ditt eget.

Inga bäbisar här...

Ha en fin dag,
Susanne

Soili sa...

Jättefin sjal.Visst kan man väl lägga ut mönstret.Du kan ju hänvisa till mönstret du blev inspirerad av,då är det säker OK.
Inga bäbisar här heller men det går ju alltid att skicka dom till Stickhjälpen,då får någon lite bebis i Riga varmt om sina små fossingar :)

Nettan sa...

Åh så fin sjal! Jag har oförklarligt blivit väldigt förtjust i blommor, och jag förstår verkligen att din mamma blev glad över din sjal.

Jag håller med övriga; eftersom du ändrat så mycket på mönstret tycker jag du kan lägga ut det som ditt, och tala om var inspirationen kom ifrån.

Ha en härlig dag =)

Mia stickar sa...

Så fon sjal en blev, gissar att din mamma blev glad!

skapa och inreda sa...

Vad du är duktig!! Blev så fin på din mamma:)
Kram Annika

hattalahutta sa...

Du har fått en Award av meg! :D

Lina & Mia sa...

Hej! Vad fin sjalen blev! Du undrade vart jag hade köpt min låda med rosor, men det har jag inte en aning om efter som att jag fick den i årsdagspresent i fjor, men ett litet tips om du vill ha liknande, är att du köper en rulle färdigklistrad tapet och tapetserar t.ex. skokartonger, det gjorde jag när jag hjälpte min syster att fixa hennes rum, det blev jättefint. Och då kan du ju göra några stycken att ha garn, virknålar och beskrivningar i :)Ha det så bra! Lina

Black Iris sa...

jag skrev några rader för ett par timmar sen men det hände nåt och de verkar vara försvunna. Jag tycker i alla fall att du har ett utmärkt namn på din blogg så fiffig som du är.
Blomstödet var kul och det tänker jag ta efter till min klematis som står på balkongen här hemma.
Din mamma måste vara glad åt en så duktig dotter, för sjalen var härlig.

Kram Maidi

Camillas virkhörna sa...

Vilken supermysig sjal!

Anki sa...

Vilken fin sjal! Vackra blommor till Mor minsann! (Jag älskar att "ni skåningar" säger mor och far. Tycker det låter så fint!)
Det låter stort med 11cm till en sexmånadersbebbe tycker jag. Men inte minns jag hur små fossingar mina barn hade när de var så små ...

Malin sa...

Vilken underbart fin vårsjal!

Rosenvante sa...

Vilken härlig sjal. Riktigt kul att få se en virkad och inte bara stickad sjal.
Den lyckades du otroligt bra med och jag förstår att din mamma blev glad för den. Tänk till en fin fest och ha den över axlarna. Superläckert ju.

ingrid sa...

Nu är vinnaren i min tävling i samarbete med Evas Underkläder uppe, kika in och se om just DU vann! :)

leena sa...

Vilken snygg sjal! Och härliga färger. Nu fick jag verkligen inspiration och göra en egen till hösten. Hälsningar Leena

Tyg och otyg sa...

Åh, vad snygg! Kanske inte så värmande, men så himla fin!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...