måndag 17 maj 2010

Okej, här kommer det: Avslöjandet!

Okej, okej, jag ska avslöja var jag har köpt virknålarna och det billiga garnet (känner grupptrycket, hihi)!

denna engelska sida. Och frakten är inte så farlig som man kan tro! Dessutom är ofta de engelska företagen snabbare på att leverera än många svenska. Seriösa är de också.

Akrylgarnet på 100 gram, som kostade ca 13 kronor är ordinarie pris, och finns i ganska många färger. Pälsgarnet var på REA, men det finns nog fortfarande en del kvar. Det som är bra med denna websida är också att det finns en del större garnpaket att köpa också, och det kan ju vara lämpligt när man är stor-virkare/stickare.

Virknålarna är betydligt billigare än i Sverige, och de har flera olika sorter.

Här på bilden ser ni igen det kit jag köpte med virknålar i plast. Jag ville ha ett antal virknålar i olika storlekar, och då visade det sig att jag tjänade på att köpa hela setet i stället. Men kan inte rekommendera storlek 3, och möjligen 4, för de är väldigt klena och tål inte så mycket.

Men visst är de ljuvliga??

Jag har börjat virka ett mini-projekt i ett av garnen jag fick av Mor(ljuvlig färg!), och då testade jag virknålen som jag köpte där, i aluminium. Tyckte det matchade så fint!

Garnet är ett bomullsgarn från Marks & Kattens, Avanti Cotton. Trevligt att virka i!

Är det någon som vet om det är ett garn som har utgått, eller om det finns kvar i sortimentet?

Annars har jag en sån skit-PMS-dag, så jag tänkte att det är bäst att virka något enkelt ikväll, så jag inte blir arg och slänger ut allt genom fönstret! Hoppas sambon står ut med mig dessa dagar...

Tänkte jag kunde virka ett par tofflor till, jag använder det ganska mycket inne. Men förra gången jag virkade så gjorde jag det i ullgarn, och med en ganska grov virknål. Jag tycker inte att de är bekväma, för man "känner" maskorna när man går. Jobbigt!

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Kanske blir det bättre om jag använder ett mjukare garn, i bomull eller akryl? Tacksam för kommentarer om detta!

Sen till sist, så måste jag visa denna bilden. Vi stod och kollade in katten i går kväll, och tyckte han betedde sig lite konstigt...så vi gick ut och kollade. Då var där en igelkott vid häcken! Som tur är går katten i lina när han är ute, så han kom inte ända fram.

Detta gör han för att han är halvperser, och mamman var helperser. Han fick därför lära sig att gå i lina som liten, eftersom perser-katter är värdefulla, och nu är han 14 år, och van vid detta.

Bla, bla, bla....I alla fall så har han varit hel innekatt i några år innan vi flyttade hit, så jag tror han har glömt hur man beter sig inför igelkottar.

Tur han inte nådde fram! Då hade han nog haft ganska ont i tassarna idag!

8 kommentarer:

ÄNGLASTINA sa...

Tack för tipset, ska kolla in där sedan.Härligt att höra att kottarna har vaknat.Har en sådan på virknålen idag.

Cattis sa...

Hejsan,

Jag har inte läst ditt långa inlägg, för jag ska skicka uppsatsen i morgon så jag skriver på den. Men jag läste din kommentar och tänkte bara informera dig att jag bor 1,5 mil från dig.

Kanske en virkdag någon gång??

Ha det bra

kramkram

Tyg och otyg sa...

Jag har taggat dig på min blogg. Grattis i efterskott på födelsedagen!

Malin sa...

Tack för påhälsningen på min blogg. Vilka färgglada virknålar du köpt. Ska kolla in sidan och kanske också göra ett inköp!

skapa och inreda sa...

Avanti Cotton finns kvar, jag virkar mycket i det garnet.
Tur att katten inte stack sig på kotten:)
Jag hade en hund en gång som råkade trampa på en igelkott oj,oj efter det så var han rädd bara han såg sopborsten:)
Kram Annika

Black Iris sa...

Hej igen!!!!

Vill bara meddela att du har en award att hämta hos mig!!!

Kram Maidi

Anki sa...

Jag har virkat en hel del grytlappar i Avanti, bland annat de stora gröna som finns i min blogg (lite längre bak ...)
Min kissestötte också ihop med en igelkott häromkvällen. Han nosade på den och stack sig nog, för jädrar i mig som han for iväg med svansen rätt opp ...

Soili sa...

Vilka tjusiga virknålar.Det är en speciell njutning med att virka när man har en nål man gillar.Jag har några favoriter som (inte så fina som dina)Avanti Cotton älskar jag..underbart att arbeta med,hoppas att tillverkaren inte tar bort den.Ljuvligt med igelkottar.Katter brukar känna på sej att hålla avstånd,det kan vara värre med hundar.Dom vara där med nosen innan dom förstår att det är farligt.Dom sak ju nosa på allt och ingenting.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...